Monday, February 11, 2013

Puding roti time...

Assalammualaikum...

       My dear blog,

              Seperti yang dijanjikan pada entry cerita yang lepas, hari ini saya nak cerita resepi puding roti :)  Sebelum ini saya pernah cerita alkisah puding roti nie. Tapi hanya gambar pudig roti semata-mata yang dipaparkan. Jadi kali ini saya terlebih rajin daripada sebelum ini. Bonus siap dengan cara2 nak puding roti lagi....

First of all, the ingredients that we needs are shown below:

 Planta
 Telur
Gula
 Susu cair
Esen vanilla
The most important is Roti



Mix egg, sugar and esen vanilla. Disebabkan saya sangat kreatif kita gunakan blender jer la ae. Cepat, Mudah dan senang mixed.


After all the ingredients above are mixed well, masukkan susu cair and then blend lagi k.



 Blend mixture tu sampai sebati habis. Kalaw guna blender nie, masa pun cepat..




Ok kemudian ingredient paling penting tuk wat puding roti nie of coz la roti kan. Next carik2 kan roti tu macam kat atas tu..

Ingat tak lam senarai bahan2 tu ada tulis planta ataupun mentega tapi kita tak guna lagikan. Now we want to use it. Just sapukan planta tersebut atas roti ikut citarasa masing2 dan susun dalam dulang pembakar. Susun macam nie yea:


Bila dah siap susun, tuangkan mixture yang kita dah blend tadi dalam dulang pembakar yang telah disusun roti tadi. Untuk hiasan atas roti tu boleh letakkan kismis dan juga hirisan badam. Ikut suka hati n citarasa anda lah k...

Kat rumah ada stok kismis kuning..Jadilah..

Kemudian puding tu saya just kukus lam 15-20 minit jer. Sangat mudah dan sekejap jer. Finally...
 Tadaaaa



Menjadilah puding roti saya tu. Sebenarnya bila kita bukak penutup pengukus tu boleh nampah puding nie kembang cantik. Tapi bila dah bawak kuar tuk disejukkan, tak der lah nampak kembang cam tadi. Saya berani cakap step puding nie sangat ringkas dan senang. Plus rasanya memang sedap. So apa lagi kalaw der roti kat umah tu, pegi la dapur wat puding roti nie hah. Kalaw der buat lebih boleh lah sedekah kat umah jiran pulak kan.. ^^



No comments:

Post a Comment