Saturday, July 20, 2013

Namanya Selendang Keringkam

Assalammualaikum...

        Dear my blog,

        Pernah dengar tak Selendang Keringkam?? Kalaw tak tahu..Nie saya nak bagi tahu. Selendang Keringkam nie ialah selendang tradisional yang terkenal di Sarawak nie. Itu antara maklumat yang saya tahu la.. Keunikkannya ialah pada corak yang terdapat pada selendang yang berrmotifkan sulaman bunga ataupun geometri.  For your information, sulaman tu menggunakan benang emas atau perak!

       Pernak tak tengok benang emas dan perak? Kalaw benang emas of courselah warna cam kekuningan dan benang perak warnanya macam silver skit.. Selain itu juga, nak menyulam corak nie pada selendang memerlukan tempat seperti menenun sutera tu..tapi saya tak ingat lah nama alat tu..Sorry k.. Tapi macam meja la dimana kain tu diteganngkan untuk memudahkan proses menyulam tu...

Nie contoh yang saya dapat lihat untuk corak2 selendang keringkam;







Kalaw tengok sendiri memang cantik dan unik.. Tapi bukan sebarangan orang yang mampu memiliki tudung nie..Harganya agak mahal kerana penggunaan benang emas dan perak.. Selalunya wanita di Sarawak akan menempah tudung nie intuk di pakai pada Hari Bahagia mereka. Malah nak mencari orang yang membuat selendang nie pun agak susah juga..Tak semua orang yang pandai buat selendang ini disebabkan memerlukan kemahiran dan  ketelitian yang sangat tinggi. Jadi bagi anda yang nak mencuba memakai di Hari Bahagia anda bolehlah menempahnya yup... 

Berpeluang juga lah saya merasa memakai selendang nie tapi pinjam jer..nak beli tak mampu lah...hehhee..jom tengok gambar model yang tak berpengalaman nie posing,,hehe







Hhahaha...tak pandai sangat nak posing bagai tu.. Cukuplah nampak motif kat tudung tu kan.. Actually, saya dapat merasai pengalaman nie pun sebab menemani kakak senior tahun akhir tuk tugasan PTA. K.Izan saya panggil dia plus dia jugalah photographer yang ambik semua gambar  nie,, Saya pulak menyibuk jer kat situ.. TUp..tup...dapat juga merasa pakai selendang mahal kan..  Thanks k.izan bawak saya merasai semua nie,, 

Plus jangan terkejut tengok gambar tu k..Gambar lama sangat dah tu.. Tapi nak sharing juga pasal keunikkan selendang nie...Tak ramai yang tahukan..So sekarang dah tahulah serba sikit kan..heee


*credit to K.izan sebab saya dpt kenal salah satu keunikkan selendang nie.. PTA K.Izan pon dah settle dan beliau sekarang telah pon bergraduat.. :)


4 comments:

  1. Salam. Siapa nama empunya keringkam tu? Boleh bg tau kmpg mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai. Kalau awak berminat dgn keringkam boleh email saya abang94@gmail.com tq

      Delete
  2. Salam. Siapa nama empunya keringkam tu? Boleh bg tau kmpg mana?

    ReplyDelete